سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

16ماه پس از روی کار آمدن اوباما و تبلیغات گسترده درباره موثر بودن سیاست های پیچیده وی برای مهار ایران، اکنون مطبوعات آمریکایی اتفاق نظر دارند که دولت اوباما مقابل جمهوری اسلامی در سردرگمی و درماندگی کامل به سر می برد. روزنامه های واشنگتن پست و لس آنجلس تایمز و مجله تایم هر کدام به زبانی به تبیین این واقعیت پرداخته اند.
لس آنجلس تایمز به قلم بنی موریس (نویسنده صهیونیست) نوشته است: به نظر می رسد نه آمریکا و نه کسی در جامعه جهانی نتواند جلوی ایران را بگیرد. اوباما پیشنهاد می کند جلوی برنامه اتمی ایران با تحریم های بین المللی گرفته شود. اما تناقض همین جاست؛ هرچه حامیانی که آقای اوباما در این راه می خواهد با خود همراه کند بیشتر شود، تاثیر تحریم ها کمتر خواهد بود. برای مثال چین حاضر است با تحریم هایی همراه شود که تقریبا بدون معنی باشد (تازه آن هم هنوز مشخص نیست که همراهی چین را بتواند به دست آورد.) این قضیه در مورد روسیه هم هست. در همین حال ایران با سرعت به سمت توسعه برنامه اتمی می رود.
لس آنجلس تایمز، تلاش برای همراه کردن جامعه جهانی با تحریم ها را نقطه مثبت در کارنامه اوباما توصیف می کند و در عین حال می نویسد: اما با توجه به خودبینی و تنگ نظری ]![ برخی ملت ها و دولت ها، این تلاش بی اثر مانده است. قرار بود در پاییز سال گذشته میلادی تحریم ها تصویب شود. بعد به اواخر سال گذشته میلادی افتاد و حالا هم قرار است یک زمانی در سال جاری میلادی عملی شود. هنوز هم اوباما مشغول هل دادن سنگ برای رسیدن به نوک قله است و احمدی نژاد هم به شکلی که قابل درک است، غرب را تمسخر می کند و از بی اثر بودن تحریم ها می گوید. او این حرف ها را می زند چرا که می داند اگر تحریمی در کار باشد، بدون دندان خواهد بود و البته اقدام نظامی را هم که آمریکا از دستور کار کنار گذاشته است. اوباما و وزیر دفاعش، نگران جنگ آمریکا در عراق و افغانستان و پاکستان هستند و جرات برپایی جنگ دیگری را ندارند.
روزنامه واشنگتن پست هم ضمن تحلیل نامه اخیر و محرمانه رابرت گیتس به اوباما «مبنی بر اینکه آمریکا استراتژی روشنی در برابر ایران ندارد»، نوشت: گیتس هشداردهندگی این نامه را انکار کرد اما این نامه احتمالا درست است. این مدرکی است که به هر ناظری نشان می دهد دولت اوباما فاقد طرحی روشن است.
واشنگتن پست نوشت: ما از حمله به تاسیسات هسته ای ایران حمایت نمی کنیم. اما نشانه های علنی نرمش دولت درباره اقدام نظامی آزاردهنده است، چرا که پیشرفتی در استراتژی مسیر دوسویه بدست نیامده، تلاش یک ساله برای تعامل ناکام مانده و تحرک برای تحریم ها سرعت حلزونی دارد.
این روزنامه افزود: «گرچه مقامات دولت می گویند آنها در مورد غلبه بر مقاومت روسیه و چین پیشرفت داشته اند، اما تصویب قطعنامه تحریم نیز احتمالا نیازمند ماهها چانه زنی است. حتی پس از قطعنامه، آن تنها پوششی است که اقدامات موقتی آمریکا و اتحادیه اروپا را هموار می سازد، که همین امر نیز نیازمند دیپلماسی بیشتر است.»
واشنگتن پست به پرسش «فایننشال تایمز» از هیلاری کلینتون اشاره می کند؛ «تحریم ها چه چیزی را محقق می کند؟» و اینکه کلینتون پاسخ داد «شاید به نوعی مذاکره با حسن نیت بینجامد که اوباما 15ماه پیش خواهان آن شد.»
واشنگتن پست سپس می نویسد: اگر دوستان و دشمنان ما گیج شده باشند قابل درک است.
مجله تایم نیز با اشاره به اینکه «ایران در برابر نشست هسته ای واشنگتن بیکار و منفعل نماند و نشست خلع سلاح هسته ای در تهران ترتیب داده شد» نوشت: توجه به نشست تهران نشان می دهد که استراتژی هسته ای ایران رو به پیشرفت است.
تایم نوشت: در پی تهدید اتمی ایران از سوی اوباما، سیاستمداران و مقامات بلندپایه نظامی در تهران با لحنی تند واکنش نشان دادند و یکی از مقامات نظامی (سرلشگر فیروزآبادی) وعده کرد در صورت حمله به ایران همه سربازان آمریکایی در خاورمیانه نابود خواهند شد. این در حالی است که آمریکا سناریوی درگیری نظامی با ایران ولو از سوی اسرائیل را فاجعه بار می داند. نتیجه اینکه می توان گفت در این بن بست هسته ای، دولت آمریکا قابلیت مانور کمتری نسبت به جمهوری اسلامی دارد.


نوشته شده در جمعه 89/2/3ساعت 10:56 صبح توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak