سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

البرادعی

محمد البرادعی مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه گاردین لندن با انتقاد از سیاست غرب در حمایت از رژیم های سرکوبگر عربی در خاورمیانه، گفت: محبوبیت احمدی نژاد و سیدحسن نصر الله نشان دهنده شکست سیاست های غرب در خاورمیانه است.

 

البرادعی در اولین مصاحبه خود با یک رسانه انگلیسی زبان پس از بازگشت به مصر، گفت: راهبرد غرب در حمایت از حاکمان مستبد در خاورمیانه به منظور مبارزه با تروریسم و افراط گرایی به شکست انجامیده است و عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته است.
وی افزود: حمایت غرب از رژیم های سرکوبگر منطقه باعث ایجاد موج جدیدی از افراط گرایی خواهد شد.
البرادعی به گاردین گفت: نیاز است که غرب سیاست های خود در قبال خاورمیانه را بازبینی و مجددا ارزشیابی کند زیرا ادامه این سیاست ها باعث می شود مردم این منطقه فکر کنند که تنها گزینه جایگزین برای دولت هایشان گزینه بن لادنی است و به افراط گرایی روی بیاورند.
"
من اکنون شاهد افزایش افراط گرایی در خاورمیانه هستم. و دلیل آن را نیز می دانم. مردم احساس می کنند توسط حاکمان شان سرکوب شده اند و دنیای غرب با آنها ناعادلانه برخورد می کند. آنها صبح که از خواب بر می خیزند می بینند که مردم در افغانستان، عراق، سومالی، سودان و دارفور کشته می شوند."
البرادعی همچنین گفت که وی در گزارش هایی که باید درباره وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق به شورای امنیت می داد، به این نکته اشاره کرده بوده که حمله به عراق می تواند باعث افزایش افراط گرایی در منطقه شود.
وی افزود: دیکتاتور ها در همه جا وجود دارند. اما آیا شما هر دفعه آمادگی آن را دارید که برای خلاص شدن از شر یک دیکتاتور بیش از یک میلیون غیرنظامی بی گناه را فدا کنید؟
"
تمام شواهدی که از کمیته تحقیق جنگ عراق در انگلیس بیرون می آید نشان می دهد که حمله به عراق در واقع درباره سلاح های کشتار جمعی نبود و هدف از آن تغییر رژیم بود. و سوال من اینجا این است: شما این تغییر رژیم را در کدام قسمت از قوانین و حقوق بین الملل می توانید پیدا کنید؟ و اگر این (تغییر رژیم و حمله به عراق) در تناقض با قوانین بین المللی است، چه کسی باید مسوول آن باشد؟"
البرادعی که گمان می رود رقیب حسنی مبارک رییس جمهوری مصر در انتخابات آتی ریاست جمهوری آن کشور باشد، در ادامه گفت: دولت های غربی باید حمایت خود را از حاکمان مستبدی که گمان می رفت بتوانند مقابل افراط گرایی بایستند، قطع کند.
"
به نظر من، سیاست غرب در قبال این قسمت از دنیا یک شکست کامل بوده است زیرا بر پایه درک، گفت و گو، حمایت از جامعه مدنی و توانمند سازی مردم نبوده بلکه بر پایه حمایت از نظام های مستبد تا زمانی که نفت از آنها پمپاژ می شود بوده است."
البرادعی 67 ساله افزود: محبوبیت محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران و سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان در میان مردم خاورمیانه پیامی برای غرب است و نشان می دهد سیاست غرب در این منطقه نتیجه نداده است.
وی گفت: غرب بسیار درباره انتخابات ایران صحبت می کند، اما غرب باید بپذیرد در حالیکه در کشورهای عربی هیچ انتخاباتی برگزار نمی شود، در ایران انتخابات برگزار می شود. غرب نمی خواهد درباره این موضوع که در کشورهای عربی انتخابات برگزار نمی شود صحبت کند. پس غرب چگونه می تواند در میان مردم خاورمیانه اعتبار داشته باشد؟

 


نوشته شده در پنج شنبه 89/1/12ساعت 5:1 عصر توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak