سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

برخی منابع عربی تاکید می کنند که فرایند نزدیکی ایران و مصر خیلی زودتر از آنچه غربی ها تصور می کنند آغاز خواهد شد و به زودی به کابوسی بزرگ برای اسراییل مبدل می شود.
روزنامه الحیات در مقاله ای به قلم صالح سالم دراین باره نوشت: «دو دلیل مهم برای نزدیکی سریع ایران و مصر وجود دارد؛ اول، وجود جریان اسلامی در نظام سیاسی جدید مصر و دوم کینه نداشتن مردم مصر از ایران». وی ادامه داده است: «حتی در مورد مسایل مذهبی حب به اهل بیت مردم مصر را به ایران پیوند می دهد و این کشور در نظر بسیاری از نخبگان مصر یک همسایه جغرافیایی و شریک در تمدن به شمار می آید.»
این در حالی است که کارشناسان عقیده دارند نزدیکی مصر به ایران فقط یکی از گزینه های موجود در فهرست بلند نگرانی های اسراییل درباره آینده منطقه است. یکی دیگر از این نگرانی ها این است که رژیم صهیونیستی اکنون که از کمک نوکرصفتانه مبارک محروم شده ممکن است دیگر نتواند به محاصره حماس در غزه ادامه بدهد و مجبور باشد قدرت گرفتن روزافزون حماس را تحمل کند.
منابع غربی در روزهای اخیر به نشانه های متعددی در این مورد اشاره کرده اند که یکی از مهم ترین آنها از کنترل خارج شدن وضعیت صحرای سینا و ارسال مداوم کمک از جانب مردم مصر به فلسطینی هاست. پایگاه اینترنتی بخش فارسی وزارت خارجه اسراییل اخیرا در گزارشی از قول مقام های آگاه نظامی در این باره نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران اکنون می کوشد با استفاده از هرج و مرجی که هنوز در شبه جزیره سینا، به دنبال ناآرامی های اخیر مصر و نبود یک دولت مرکزی قوی، برقرار است، شبکه های جدیدی برای قاچاق اسلحه به نوار غزه برپا سازد و زیربنای جدیدی برای این منظور در صحرای بزرگ سینا به وجود آورد.»
«در جریان نا آرامی های هفته های گذشته در مصر، افراد مسلح بدوی نیز در صحرای سینا چند قرارگاه نیروهای مرزی مصری را مورد حمله قرار دادند و مرزبانان را ناچار به فرار ساختند و اکنون عملا نظارتی بر امور امنیتی در بخش های بزرگی از سینا وجود ندارد. با آن که طبق پیمان صلح با اسرائیل، مصر حق وارد کردن نیروی نظامی به سینا را ندارد، اسرائیل ماه گذشته با اعزام دو گردان شامل 800 سرباز مصری به این شبه جزیره موافقت کرد. ولی معلوم نیست که استقرار آن ها تا چه حد به برقراری امنیت و انتظام در آن صحرا یاری رسانده باشد.»
به نظر می رسد مجموعه این موارد در کنار عبور ناوهای جنگی ایران از کانال سوئز این پیام را به غاصبان قدس شریف داده است که به زودی با یک الگوی جدید مقاومت در منطقه که این بار مردم مصر هم در آن سهمی بسزا دارند مواجه خواهند شد.


نوشته شده در شنبه 89/12/14ساعت 11:38 صبح توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak