سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

«رژیم مصر دشمنی عمیقی با ایران داشت و به همین دلیل حسنی مبارک منفور بسیاری از ایرانی هاست. اکنون ایرانی ها با مبارک تسویه حساب می کنند و به دشمن قسم خورده خود ضربه می زنند».
مجله صهیونیستی- آلمانی اشپیگل با انتشار این تحلیل نوشت: پرچم های مصر و تونس در سالگرد پیروزی انقلاب ایران و در برف سنگینی که می بارید، به اهتزاز درآمد. دشمنی ایرانی ها با رژیم مبارک به قدمت انقلاب اسلامی است. در سال 1979 انور سادات رئیس جمهور سابق مصر، به شاه که تازه سقوط کرده بود، پیشنهاد پناهندگی داد. شاه پذیرفت اما مدتی بعد در اثر سرطان مرد. مصر نیز مراسم تدفین شاهانه ای برای وی تدارک دید. مقبره محمدرضا پهلوی در یکی از مساجد قاهره است و سلطنت طلب ها به آنجا تردد می کنند.
اشپیگل همچنین می نویسد: دلیل دیگر جدایی ایران از رژیم قاهره، پیمان صلح کمپ دیوید با اسرائیل در سال 1979 است که طی آن مصر، اسرائیل را به رسمیت شناخت. سادات که کمپ دیوید را امضا کرده بود در سال 1981 بر اثر سوء قصد اسلامگرایان افراطی کشته شد. جمهوری اسلامی به جای ابراز همبستگی، خیابانی را در تهران به نام خالد اسلامبولی قاتل انور سادات نامگذاری کرد و با ترسیم تصویر اسلامبولی، عمل وی را ستود.
مجله آمریکایی تایم در تحلیل مشابهی، سقوط مبارک را انگیزه مضاعف برای برگزاری جشن پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: امسال انگیزه های مردم ایران برای برپایی جشن سالگرد انقلاب، مضاعف شد چرا که با سقوط کلیدی ترین متحد آمریکا در جنگ سرد علیه ایران همراه بود. دقیقا در همان روز که خیابان های قاهره و اسکندریه صحنه جشن و پایکوبی مردم مصر بود، ایرانی ها در سراسر کشور به خیابان آمدند تا سی وسومین سالگرد انقلاب اسلامی را که تداعی مقاومت جدید بود جشن بگیرند. امسال مردم مصر یکی از کلیدی ترین متحدان آمریکا را به زیر کشیدند.
تایم افزود: انقلابیونی که انقلاب اسلامی ایران را در سال 1979 خلق کردند، اکنون خود را در آغاز انقلاب جهانی مستضعفین در زیر پرچم اسلام می یابند. حال حکومت ایران با صدایی رسا این ادعا را مطرح خواهد کرد که قیام مردم مصر، اولین انقلاب اسلامی بعد از سال 1979 است و خیزش اخوان المسلمین ثمره آن است.


نوشته شده در سه شنبه 89/11/26ساعت 7:8 عصر توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak