سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

اسناد آرشیو ملی انگلیس نشان می دهد گروهک های ضد انقلاب نقش مهمی در تحریک صدام برای آغاز جنگ علیه ملت ایران داشته اند.
سایت ضد انقلابی رادیو زمانه با اشاره به انتشار برخی از این اسناد محرمانه که مربوط به 3 دهه پیش است، نوشت: یک گزارش تفصیلی، نوشته کریس رندل (Chris Rundle) دیپلمات فارسی دان و رئیس بخش تحقیقات خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا تاکید دارد که یکی از دلایل یورش بی محابای حکومت عراق به خاک ایران، «اطلاعات گمراه کننده ایرانیان تبعیدی از قبیل شاپور بختیار مبنی بر این بود که احتمالاً به دلیل وجود اغتشاش در ارتش و بی ثباتی رژیم به دلیل مخالفت مردم به ویژه در خوزستان، ایران قادر به جنگ نخواهد بود و پرچم نیروهای آزادی بخش برافراشته خواهد شد.» [!!] همین گزارش تاکید می کند که حکومت عراق تصور می کرد به دلیل انزوای بین المللی جمهوری اسلامی، حمله به ایران می تواند به سروری عراق در جهان عرب منجر شود.
سایت مذکور با اشاره به یکی دیگر از اسناد نوشت: در یکی از تحقیقات که به طور مشترک توسط دو نماینده بانفوذ مجلس عوام (دنیس والترز و پیتر تمپل موریس) و سه کارشناس مشهور خاورمیانه (هارولد بیلی، پاتریک سیل و عباس کلیدار) تهیه شده و نسخه های معدودی از آن در اول آگوست 1980/10مرداد 1359(کمتر از دو ماه قبل از آغاز جنگ ایران و عراق) در اختیار نخست وزیری، وزارت خارجه، وزارت دفاع و وزارت بازرگانی بریتانیا قرار گرفت، راهکار فراروی حکومت عراق در مواجهه با ایران این گونه توصیه و تبیین شده است «صدام حسین اگر نتواند ایران انقلابی را شکست دهد، دست کم باید تأثیرات آن را بر اکثریت مردم کشور خود که خطر مهلکی برای رژیم عراق است، خنثی کند. به نظر می رسد رژیم بعثی بغداد آشکارا درگیر تلاش هایی برای بی ثبات کردن رژیم اسلامی تهران است.»
رادیو زمانه همچنین نوشت: یکی از مشکلات ایران با انگلیس در پوشش مسئله جنگ، مواضع شبکه بی بی سی بود. ایران به دفعات بی بی سی را متهم کرده بود که اخبار جنگ را یک سویه و مغرضانه به نفع عراق منتشر می کند. برای نمونه، در گزارش لمپورت به پوشش خبری سقوط شهر خرمشهر و سرنگونی ده بالگرد ایرانی اشاره شده که ایرانی ها این خبر را غیرواقعی اعلام کردند. به دلیل مشکلاتی که بی بی سی در ایران داشت، گاهی خبرنگاران این شبکه گاه بی هماهنگی و با ویزای گردشگری برای پوشش اخبار به ایران سفر می کردند که به عنوان نمونه می توان به گزارشی درباره مارک تالی (Mark Tully) گزارشگر بی بی سی و همکارش بروس لودن اشاره کرد. این دو با دریافت روادید توریستی از سفارت ایران در دهلی و سفر از طریق ترکیه برای تهیه گزارش به تهران وارد شدند، ولی نهایتاً مسئولان ایرانی به آنان اجازه فعالیت خبری ندادند.
اسناد محرمانه انگلیس همچنین از قول ملک حسین شاه پیشین اردن حاکی است: صدام امیدوار بود ظرف 48 ساعت کار ایران را یکسره کند ولی در عمل این رویا تحقق نیافت.
یادآور می شود آرشیو ملی انگلیس، نقش لندن در تجهیز و حمایت از رژیم متجاوز صدام را مسکوت گذاشته و اسناد مربوط به آن را منتشر نکرده است.


نوشته شده در سه شنبه 89/11/26ساعت 7:7 عصر توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak