سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

«تفسیر رهبر ایران از تحولات خاورمیانه منطقی است. مصر پس از این هر چه بیشتر، از اسرائیل دور خواهد شد و به حکومت مذهبی ایران نزدیک می شود.»
این تحلیل را روزنامه آلمانی دی سایت در ارزیابی قیام مردم مصر و تونس منتشر کرد. دی سایت نوشت: ایران نه تنها از تحولات کشورهای عربی نگران نیست بلکه رهبر مذهبی این کشور از بیداری اسلامی نام می برد و بدین ترتیب اتفاقات جدید خاورمیانه را با انقلاب اسلامی سال 1979 مقایسه می کند. اگر در این تحولات دقیق شویم، خواهیم دید تفسیر رهبر ایران از یک منطق معطوف به واقعیت برخوردار است. دولتی که پس از مبارک روی کار بیاید، قطعا مذهبی تر از دولت مبارک خواهد بود و این کار را برای ایران آسانتر می کند. احتمالا دولت های عربی که بعد از این انقلاب ها سر کار می آیند بیش از اسلاف خود سیاست ضداسرائیلی در پیش خواهند گرفت. این نکته نیز ریختن آب به آسیاب حکومت ضداسرائیلی ایران است. اصولا جمهوری اسلامی ایران با حکومت های دموکراتیک در منطقه مناسبات بهتری دارد تا با حکومت های خودکامه.
روزنامه آلمانی همچنین نوشت: از زمانی که در ترکیه حزب مذهبی عدالت و توسعه دولت را در دست دارد مناسبات بین دو کشور تقریبا هیچگاه به این خوبی نبوده است و از زمانی که در بغداد نیز نیروهای اسلام گرا به دولت راه یافته اند مناسبات با عراق خیره کننده است. تهران باید در منطقه بیشتر از خودکامگان در هراس باشد. در افشاگری های ویکی لیکس می شد خواند که پادشاه عربستان سعودی سر مار را متلاشی می خواهد. نخست وزیر ترکیه اردوغان چنین نظرهایی ندارد. بلکه کاملا برعکس، وی می کوشد مثلا در مسئله مهم هسته ای واشینگتن را دور بزند و با ایران گفت وگو کند. اردوغان به این ترتیب سیاست غرب را برای منزوی ساختن ایران می شکند.
دی سایت یادآور می شود: حکومت اسلامی ایران در جمع دولت های مذهبی احساس امنیت بیشتری می کند زیرا در تمام منطقه نظمی نوین شکل می گیرد که تاریخی است در حالی که ضعف ابرقدرت آمریکا همچنان ادامه دارد. روز از نو روزی از نو.
زود دویچه سایتونگ دیگر روزنامه آلمانی به وحشت سران رژیم سعودی از اتفاقات مصر خبر داده و نوشت: شاه و مقامات عربستان نگران خلاء قدرت در منطقه به نفع ایران هستند. آنها نگرانند که بدون مبارک، جلوگیری از گسترش نفوذ ایران شیعه در منطقه بسیار سخت تر می شود. از دید عربستان، مصر بدون مبارک از جبهه ضدایرانی خارج خواهد شد و این جبهه بیشتر به ضعف خواهد گرایید.
این روزنامه خاطرنشان می کند: کابوس انقلاب اسلامی ایران اکنون برای سران سعودی زنده شده است.


نوشته شده در سه شنبه 89/11/26ساعت 7:7 عصر توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak