سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

سفیر اسبق فرانسه در تونس فاش کرد زین العابدین بن علی دیکتاتور فراری مامور سازمان سیا بوده است.
اریک رولو که ماموریت خود در تونس را سال 1985 و به هنگام زمامداری حبیب بورقیبه آغاز کرد، بعدها سردبیر لوموند شد و در مهرماه سال 1377 (1998) واسطه و میزبان ملاقات عباس عبدی از سران حزب مشارکت با باری روزن جاسوس آمریکایی و وابسته مطبوعاتی لانه جاسوسی در تهران بود. این دیدار در پاریس انجام شد و لوموند همان زمان در تحلیل این ملاقات بودار نوشت: «آشتی گروگان و گروگانگیر؛ باید اصلاحات سیاسی در ایران را باور کرد!»
اریک رولو در شماره جدید لوموند دیپلماتیک (فوریه 2001) به مرور خاطرات دوره سفارت خود در تونس پرداخته است. وی می نویسد: ماموریت سفارت من در تونس (ژوئیه 1985) به یک بازپرس[!] در کشوری کاملا دستخوش حوادث شبیه بود. رئیس بورقیبه که چند بار ملاقاتش کردم، از قدرت تشخیص درست برخوردار نبود. هنگام دیدار، بارها با بیان مطالب نه چندان دیپلماتیک، حتی نامنسجم، الباجی قائد السبسی، وزیر خارجه اش را دچار مخمصه می کرد. بورقیبه که فقط چند ساعت در روز هشیار بود سکان دولت را در دست نداشت. دختر برادر بورقیبه که بر او نفوذ غالبی داشت، تحسین آغشته به مهر خود را نسبت به ژنرال زین العابدین بن علی مخفی نمی کرد؛ با وجود این، هیچکس گمان نمی برد که او نردبان ترقی بن علی بسوی قدرت شده و در خلع عمویش نقش بازی کند. ژنرال بن علی در سالهای 1986-1985، ابتدا وزیر مشاور و سپس وزیر کشور بود. او به بهانه های مختلف از پذیرفتن شخصیت های فرانسوی که از تونس دیدار می کردند، خودداری کرد. از جمله خانم ادیت کرسون و پییر برگوآ که وزیر بودند. از آنها شگفت آورتر، خودداری وی از ملاقات با ژنرال رنه امبو رئیس کل امنیت خارجی فرانسه (DGSE) بود.
رولو می افزاید: اوج ماجرا زمانی بود که سرهنگ (ژنرال آتی) ایوان دولی نییر وابسته نظامی سفارت به من اطلاع داد که از چند هفته پیش، بن علی او را بایکوت کرده است، در حالی که مرتبا با رئیس CIA در تونس ملاقات می کند. در حالی که او و بن علی، هر دو دانشجوی همدوره پیشین دانشکده افسری سن سیر بودند و همدیگر را «تو» خطاب می کردند و عادت داشتند که در مورد مسائل مشترک گفتگو کنند. طبیعتا، این اطلاعات را در یک تلگرام سری و خطاب به مسئولان بالای وزارت خارجه و کاخ الیزه ارسال کردم. بن علی البته داوطلبانه با من ملاقات خصوصی می کرد. گفتگوهای ما عمدتا به فروش سیستم ارتباطات بسیار پیچیده به گارد ملی تونس اختصاص داشت. فرانسه اعتبارات سخاوتمندانه ای برای این خریدها در اختیار تونس می گذاشت.
سفیر اسبق فرانسه در پایان یادآوری خاطرات خود می نویسد: در روز خداحافظی من از وزیر کشور، بن علی با خشمی آشکار از من پرسید که چرا من او را مامور سیا دانسته و فردی با جاه طلبی مبالغه آمیز ارزیابی می کرده ام؟ او برای اثبات گفته اش، تقریبا کلمه به کلمه، تلگرام های محرمانه مرا که به وزارت خارجه فرانسه فرستاده بودم، بازگویی کرد. کسی چون سفیر فرانسه هم از حلقه شبکه های جاسوسی او در امان نمانده بود.
یادآور می شود تونس مستعمره فرانسه بود اما به تدریج با قدرت گرفتن آمریکا و ضعیف شدن فرانسه، زمامداران فاسد تونس نیز به واشنگتن گرایش بیشتری پیدا کردند.
انتشار خاطرات سفیر اسبق فرانسه در تونس در حالی است که رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه اخیر تهران، علت اصلی تحولات مصر و تونس را وابستگی و نوکری سران این کشورها نسبت به آمریکا دانسته و تاکید کرده بودند: برای یک ملت بسیار سخت است که رئیس یک ملت آن هم با آن تبختر و نخوت نوکر رسمی سازمان جاسوسی آمریکا باشد.


نوشته شده در پنج شنبه 89/11/21ساعت 3:19 عصر توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak