سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

انقلاب تونس فریاد مستضعفان علیه استبداد بود، مانند فریادی که در سال 1979 (1357 شمسی) در ایران شنیده شد.
این تحلیل دکتر سعید الشهابی از رخدادهای اخیر کشور تونس است. وی در روزنامه القدس العربی در این باره نوشت، انقلاب تونس به سبب شتاب و فراگیری و موفقیت در براندازی رئیس جمهور این کشور بسیاری را شگفت زده کرد.
وی با مقایسه حکومت های حبیب بورقیبه و زین العابدین بن علی افزود؛ صاحبنظران و تحلیلگران و سیاستمداران غربی دیدگاه های خود را صرفا به حوادث روزمره محدود می کنند و به نقش غرب در تداوم نظام های دیکتاتوری و سرکوب ملت های عربی و اسلامی اشاره نمی کنند.
غربی ها یا با مواضع سیاسی خود یا تجربه های امنیتی یا نادیده گرفتن فریادها و نشنیدن صداهای استغاثه و کمک افرادی که در زندان ها شکنجه می شوند از این حکام ستمکار حمایت می کنند.
نویسنده می افزاید وقتی بن علی نظام بورقیبه را سرنگون کرد غربی ها برای او کف زدند و او را مانعی در برابر رسیدن اسلامگرایان به حکومت دانستند و از افراط گرایی وی در لائیسیته و سکولاریسم حمایت کردند و به ادامه مداخله ها در زندگی شخصی مردم و سلطه و سیطره بر مساجد و ممنوعیت احزاب دینی اعتراض نکردند.
الشهابی غربی ها را به نفاق و دورویی متهم کرد و افزود بن علی حماقت های بسیاری مرتکب شد و ریختن خون تظاهر کنندگان روند سقوط نظام او را سرعت بخشید.
وی می افزاید آنچه در تونس می گذرد صرفا مختص به یک کشور عربی مبتلا به استبداد نیست بلکه مساله مربوط به ملت های عربی است که وقتی ملت تونس دیوار سکوت و زنجیرهای استبداد را در هم شکستند و علیه نظامی که با آتش و آهن حکومت می کرد سر به شورش برداشته اند آنها نیز نفسی کشیدند.
این انتفاضه ملت تونس در اغلب پایتخت های عربی بازتاب داشته است و در اکثر سمینارها و وبلاگ ها از این بیداری عمومی که جهان مانند آن را جز در سال 1979 در ایران سراغ ندارد تمجید می کنند. وی در پایان ابراز امیدواری کرد در تونس نظامی متمدن و میانه رو بر سر کار آید چرا که جهان عرب اکنون به این کشور چشم دوخته است تا الگویی جدید در قدرت معرفی کند که از سویی استقلال کشور را تضمین نماید و با تکیه بر بازوان فرزندان میهن به آبادانی و اعتلای کشور در سایه آزادی و عدالت و مشورت بپردازد.
گفتنی است مقامات غربی و رژیم صهیونیستی انکار نمی کنند که انقلاب تونس، برگرفته از الگوی انقلاب اسلامی در ایران است و شعارهای مردم نظیر «الله اکبر» ، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «اسلام دین من است» را نشانه های غیرقابل تردیدی از این الگو گیری می دانند.


نوشته شده در جمعه 89/11/8ساعت 2:33 عصر توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak