سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

سالهاست مشخص شده که ایرانیان در چالش هسته ای قدم به عقب نخواهند گذاشت و غنی سازی را حفظ خواهند کرد.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور با تاکید بر این مطلب و اشاره به عدم دعوت از آمریکا و متحدان غربی اش برای همراهی با دیپلمات های خارجی در بازدید از تاسیسات اتمی ایران نوشت: ایران به منظور تشدید اختلافات بین المللی و در نتیجه کم اثرتر کردن تحریم ها بر سر برنامه هسته ای مناقشه برانگیز خود، از چین و روسیه- دو قدرت از شش قدرت بزرگ درگیر در مذاکرات هسته ای که در افزایش فشارها بر ایران از همه بی میل ترند- دعوت کرده است که در اواسط ژانویه از تاسیسات هسته ای بازدید کنند. اما 4 کشور گروه 1+5 که بیشترین انتقادها را به ایران داشته اند جزو مدعوین قرار ندارند. ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان مدعی هستند که ایران در قالب برنامه صلح آمیز تولید نیروی هسته ای در حال ساخت سلاح های اتمی است.
شهرام چوبین، متخصص هسته ای بنیاد کارنگی در ژنو می گوید: «ایران همیشه در پی آن بوده است که در اجماع طرف مقابل شکاف ایجاد کند، و فکر می کنم که هدف از این دیدار برای ایرانیان منحرف کردن فشار برای تحریم است. چینی ها و روس ها به دنبال بهانه ای هستند که از برداشتن قدم بعدی سر باز زنند یا همین روال کنونی را دنبال کنند و بازی ایران هم بر سر همین مسئله شکل گرفته است.»
کریستین ساینس مانیتور به نقل از این کارشناس بنیاد کارنگی اضافه کرد: «اکنون سالهاست که مشخص است ایرانی ها قدم به عقب نخواهند گذاشت. آنها غنی سازی را حفظ خواهند کرد. حالا سؤال این است که چه سطحی از غنی سازی، و اینکه ما به چه سطحی از بازرسی رضایت داریم و اینکه دقیقا مطمئن باشیم که ایران به آستانه تولید سلاح هسته ای بیش از این نزدیک نخواهد شد.»


نوشته شده در دوشنبه 89/10/20ساعت 10:22 صبح توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak