سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

نماینده آمریکا در موضعی منفعلانه و بی آنکه پاسخی برای موارد گسترده نقض حقوق بشر در این کشور داشته باشد در برابر انتقادات و ایرادات اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل اظهار داشت که به کشور یا نهادی بین المللی پاسخگو نیست.
در پی محاکمه آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعضای شورا از جمله جمهوری اسلامی ایران از موارد نقض حقوق بشری ایالات متحده در زمینه هایی چون تبعیض نژادی، وضعیت زندان ها و سوءرفتار نظامیانش پرده برداشتند.
براساس ساختار رسیدگی دوره ای به وضعیت حقوق بشر کشورهای جهان (
UPR) روز جمعه در حالی پرونده حقوق بشری آمریکا توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد رسیدگی قرار گرفت که انتقاد شدید کشورهای عضو این شورا را به دنبال داشت.
بنا بر گزارش های دریافتی، اعضای شورای حقوق بشر از آمریکا خواستند که بازداشتگاه های خود در خارج از این کشور را از جمله در خلیج گوانتانامو در کوبا و بگرام در افغانستان تعطیل کند.
در جلسه این شورا همچنین استرالیا و برخی از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس از واشنگتن خواستند که مجازات اعدام را در این کشور حذف کند یا به حال تعلیق درآورد.
هیئت نمایندگی فرانسه نیز از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواست که به قول خود در سال 9200 وفادار بماند و بازداشتگاه گوانتانامو را که هنوز 217 زندانی در آن باقی مانده است، تعطیل کند.
به گفته نماینده فرانسه، این بازداشتگاه در زمان انتخاب اوباما به ریاست جمهوری آمریکا 224 زندانی داشت که با وجود وعده های اوباما تاکنون تنها 07 تن از آنان از این مرکز آزاد یا منتقل شده اند.
فرانسه همچنین بر ضرورت همکاری کنگره، دادگاه های آمریکا و همچنین متحدان این کشور برای جابجایی بازداشتی های گوانتانامو تاکید کرد.
رودولفو رییز رودریگز نماینده کوبا در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز از آمریکا خواست که به «ارتکاب جنایات جنگی و کشتار غیرنظامیان» پایان دهد.
جرمن مونتارین نماینده ونزوئلا نیز به واشنگتن توصیه کرد، «افراد مسئول در زمینه شکنجه بازداشت شدگان را به محاکمه بکشد.»
همچنین سفیر و نماینده روسیه نیز طی سخنانی از نقض حقوق بشر در آمریکا و به اصطلاح «مبارزه با تروریسم» این کشور انتقاد کرد.
مکزیک نیز از آمریکا خواست تا از استفاده از اهرم زور در مورد کنترل مهاجران غیرقانونی در مرزهای دو کشور جلوگیری کند.
اندونزی نیز از واشنگتن خواست تا در تحمل مذاهب بهتر عمل کند.
ایرادهای ایران
به نقض حقوق بشری آمریکا
همچنین جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص رسیدگی به پرونده نقض حقوق بشری آمریکا، ایرادات خود را به نقض گسترده حقوق بشر از سوی ایالات متحده مطرح کرد.
متن سخنرانی ایران که به عنوان سومین کشور سخنران در این نشست توسط زهره الهیان رئیس هیئت اعزامی به ژنو قرائت شد، به شرح زیر است.
جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت و ابراز نگرانی عمیق از وضعیت حقوق بشر و نقض گسترده و سیستماتیک آن توسط دولت آمریکا در سطح ملی و فراملی، از آن دولت می خواهد، توصیه های زیر را که برگرفته از درخواست های نهادهای بین المللی حقوق بشری است، به اجرا گذارد:
1- قوانین فراملی خود را لغو و از اجرای تدابیر یکجانبه علیه دیگر کشورها اجتناب کند.
2- ممنوعیت کامل شکنجه در تمامی زندان های تحت نظر خود را تضمین کند.
3- ضمن دعوت از گزارشگران ویژه سازمان ملل برای بازدید و بررسی وضعیت گوانتانامو و بازداشتگاه های مخفی، آنها را تعطیل کند.
4- نقض جدی قوانین حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه از جمله عملیات مخفی سازمان سیا در خارج از کشور را که به بهانه مقابله با تروریسم انجام می گیرند، متوقف کند.
5- تمامی قوانین و اقدامات ملی ضد تروریسم در آمریکا را کاملا با استانداردهای حقوق بشر منطبق کند.
6- ضمن تدوین مقررات لازم برای جلوگیری از نقض حقوق حریم خصوصی مردم، دخالت ها و کنترل های مستمر کاربران اینترنت و استراق سمع مکالمات توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی خود را متوقف کند.
7- اقدامات موثر را برای توقف و نقض حقوق بشر توسط نیروهای نظامی و شرکت های امنیتی خصوصی خود در افغانستان و دیگر کشورها اتخاذ کند.
8- ضمن محاکمه عاملین نقض فاحش حقوق بشر و جنایات جنگی خود، اساسنامه
ICC ]دیوان کیفری بین المللی[ را تصویب کند.
9- اقدامات موثر برای جلوگیری از توهین به اسلام و قرآن کریم، خشونت علیه مسلمانان و اسلام ستیزی را اجرا و مقررات لازم را تدوین کند.
01 حقوق سرخپوستان را تضمین و بیانیه سازمان ملل متحد در خصوص حقوق مردم بومی را بطور کامل اجرا کند.
11- اقدامات مؤثر برای پایان بخشیدن به فحشای کودکان، خشونت علیه زنان و قربانیان سلاح های گرم را اتخاذ کند.
21- به میثاق حقوق اجتماعی اقتصادی، کنوانسیون حقوق کودک و کنوانسیون 111
ILO ملحق شود.
31- اجرای تعهدات حقوق بشر دوستانه در قبال مردم فلسطین را تضمین کرده و به حمایت های خود از ناقضین حقوق آن مردم پایان دهد.
گفتنی است، هیئت 63 نفره آمریکا با وجود انتقادات اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل و همچنین ایرادات جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل و پس از آن به کار بردند تا موارد نقض حقوق بشر از سوی این کشور را ناچیز نشان دهند ولی با توجه به شواهد موجود به توفیقی دست نیافتند.
به گزارش پرس ،تی،وی استر بریمر رئیس این هیئت و معاون وزیر امورخارجه آمریکا پس از جلسه شورای حقوق بشر در جمع خبرنگاران با این ادعا که برخی از گفت وگوها انگیزه سیاسی داشت گفت: کل مذاکرات انجام شده در زمینه حقوق بشر، سازنده بود.»
دولت آمریکا که در زمان جورج بوش حاضر به عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل نشده بود در دوران ریاست جمهوری اوباما به این نهاد پیوست.
البته پایگاه اینترنتی صدای آمریکا (
VOA) در گزارشی درباره دفاع هیئت آمریکایی از موارد گسترده نقض حقوق بشری در این کشور به نقل از استر بریمر معاون وزیر خارجه آمریکا نوشت: «این مردم ما هستند که ما در نهایت به آنها پاسخگو هستیم.» بسیاری از ناظران در ژنو این موضع نماینده آمریکا را منفعلانه و به معنای پاسخگو نبودن آمریکا به جامعه جهانی ارزیابی کرده اند.


نوشته شده در یکشنبه 89/8/16ساعت 6:41 عصر توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak