سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

روزنامه لس آنجلس تایمز از باز شدن پای ایران به حیاط خلوت آمریکا در قفقاز (گرجستان) ابراز نگرانی کرد.
این روزنامه آمریکایی با اشاره به سفر موفقیت آمیز دکتر متکی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به تفلیس می نویسد: در حالی که دیپلمات های گرجی و آمریکایی هر دو لرزان به سوی هم گام برمی دارند، ایران و گرجستان هفته گذشته موافقت کردند تا روادید ورود بین دو کشور از میان برداشته شده و پروازهای مستقیم بین تفلیس و تهران از سر گرفته شود. این در حالی است که آمریکا و متحدان اروپایی اش در حال وارد آوردن فشار بر ایران است ولی برخی متحدینش چون گرجستان که حیاط خلوت آمریکا در قفقاز می باشد و طی دو سال گذشته کمک های مالی زیادی را از واشنگتن دریافت کرده، رویه دیپلماتیک خلاف میل آمریکا را در پیش گرفته و خلاف جهت آمریکا حرکت می کند.
براساس این گزارش انعقاد قرارداد لغو صدور روادید بین ایران و گرجستان در شرایطی صورت می گیرد که حکومت ایران با موجی از تحریم های بین المللی و تحریم های مستقل آمریکا و اتحادیه اروپا و روسیه بر سر برنامه هسته ای اش و مسائل داخلی و نیز تهدیدات نظامی خارجی از جانب برخی همسایگانش روبروست.»
لس آنجلس تایمز می افزاید: دوست جدید ایران یعنی گرجستان که نزدیک ترین متحد آمریکا در منطقه قفقاز جنوبی است و در دو سال گذشته 4میلیارد و پانصد میلیون دلار کمک مالی از غرب دریافت کرده، با این کار دیپلماسی دوگانه ای در پیش گرفته است.
وی در یک کنفرانس خبری گفت ما از نظر سیاسی به حمایت های ایالات متحده آمریکا پشت گرم هستیم. بنابراین، این ادعا که ما با توسعه روابطمان با تهران روابط استراتژیک خود با آمریکا را زیر سؤال می بریم مطلقاً بی اساس است. ما هیچ گونه رابطه زیر میزی و مخفیانه با هیچ کشوری از جمله ایران نداریم.
لس آنجلس تایمز می نویسد: حالا، ایران، چشم به منطقه قفقاز جنوبی و توسعه روابط با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و گرجستان دوخته و به این امید دارد که به عنوان یک قدرت منطقه ای در این منطقه از جهان نفوذ داشته باشد تا از تبدیل این منطقه به یک پایگاه نظامی مهم برای آمریکا جلوگیری کند. بدین منظور در سال گذشته تهران پیشنهاد کمک به ساخت یک نیروگاه برق آبی در گرجستان را به تفلیس ارایه داد، اقدام به بازگشایی یک کنسولگری تعطیل شده در منطقه غربی گرجستان کرد و با پروازهای چارتر بیش از 15 هزار توریست ایرانی را به سواحل دریای سیاه گرجستان فرستاد.
الکساندر راندلی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی گرجستان در گفت وگو با لس آنجلس تایمز ضمن دفاع از گرمی روابط با ایران گفته است: «ما نیاز به روابط دوستانه در منطقه داریم. ما کشور کوچکی هستیم و نمی توانیم پل های ارتباطی خود را تخریب کنیم. ما در یک مثلث برمودا قرار داریم. گرجستان به حمایت آمریکا نیاز دارد. اما در عین حال تفلیس نیازمند به داشتن روابط دوستانه با همسایگانش است، آمریکا به خوبی می داند که ما یک کشور کوچک هستیم که در وسط قدرت های بزرگ قرار گرفته ایم. ما نمی توانیم پلهای پشت سر خود را خراب کنیم. ما به روابط با هر دو طرف نیاز داریم.»
آمریکا در سال 1382به واسطه انقلاب مخملی موسوم به انقلاب گل رز تلاش کرده بود بر امور گرجستان مسلط شود.


نوشته شده در یکشنبه 89/8/16ساعت 11:41 صبح توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak