سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

تغییر خط آتش دشمن !
فردا هفدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای سراسر کشور پایان می پذیرد. این اتفاق فرهنگی یکی از مناسب ترین فرصت هایی است که طی آن مطبوعات کشور می توانند با مخاطبین خود برخورد چهره به چهره داشته و بازتاب عملکرد یکساله خود را به نوعی محک بزنند. هم اکنون از 3930 نشریه و روزنامه ای که مجوز فعالیت دارند، 3134 نشریه در حال انتشار است، که به نظر می رسد آمار قابل توجهی باشد.
در جهان امروز زندگی بدون رسانه امری غیرممکن می نماید چرا که یکی از ابزارهای مهم و کارساز در عرصه «فرهنگ سازی» رسانه ها بوده و از آنجا که فرهنگ جزو ضروریات انکارناپذیر زندگی بشری است، لذا زندگی، آن هم بدون رسانه به نظر نمی رسد امکان پذیر باشد.
زمانی که مطبوعات به عنوان اولین رسانه ارتباط جمعی پا به عرصه وجود گذاشتند از اینترنت و ماهواره و سایر رسانه های ارتباطی خبری نبود. با این وجود، امروز علیرغم تمام ابزارهای پیشرفته ارتباطات جمعی، نشریات و روزنامه ها همچنان جایگاه خود را به عنوان یک رسانه تعیین کننده و نقش آفرین در توسعه فرهنگی جوامع امروزی حفظ کرده اند.
در توسعه فرهنگی باید بتوان راهبردهای لازم برای کشف و شکوفایی عناصر تاثیرگذار در فرهنگ جامعه را مورد شناسایی و تقویت قرار داد. مطبوعات، به ویژه روزنامه ها به طور حتم یکی از سودمندترین، فراوان ترین و در عین حال ارزان ترین ابزار برای ارتقای سطح آگاهی جامعه و توسعه فرهنگ به شمار می آیند. تمامی پدیده های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیازمند یک بستر فرهنگی مناسب هستند. به عنوان مثال این روزها که اقتصاد کشورمان در شرف یک جراحی بزرگ بوده و طرح هدفمندی یارانه ها قرار است تا چندی دیگر عملیاتی شود، قطعا پیش از هر چیز نیازمند مولفه های فرهنگی برای اجرای این طرح است. مطبوعات و رسانه ها در ایجاد بستر مناسب و مورد نیاز نقش کلیدی دارند و این مهم بر کسی پوشیده نیست.
«فرهنگ» و «رسانه» با هم ارتباطی دوسویه دارند. رسانه ها خود زاییده فرهنگ اند و از سوی دیگر تاثیر بسزایی در شکل بخشی به مولفه های فرهنگی جامعه ایفا می کنند. به همین دلیل مطبوعات و سایر رسانه ها می توانند نقش تعیین کننده ای در گسترش، اشاعه، مبادله و حتی هجوم فرهنگی داشته و زمینه های رشد و بالندگی و یا سقوط فرهنگی جامعه را مهیا نمایند.
در میان وسایل ارتباط جمعی، مطبوعات جایگاه ویژه ای دارند، چرا که به لحاظ ماندگاری، در دسترس بودن، تنوع مطالب و محتوای ارائه شده و همین طور ارزان بودن، به عنوان مخاطب، تمام گروهها و طبقات مختلف جامعه را شامل شده و در نتیجه سطح وسیعی از اجتماع را دربر گرفته و بر افکار عمومی تاثیر می گذارند. اعتماد و اطمینان مردم نیز به مطبوعات در بسیاری از موارد بیشتر از سایر رسانه هاست که حاصل این ارتباط دوسویه، شکل گیری و تنویر افکار عمومی است و یقینا تاثیر بسیاری بر فرهنگ عمومی جامعه دارد.
انقلاب اسلامی، انقلابی برای «اصلاح فرهنگ» بود. فرهنگ همواره دغدغه انقلاب و مردم بوده و آنان تنها راه برون رفت از نابسامانی ها را در گرو توسعه فرهنگ کشور می دانند.
طی سالهای اخیر هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب در عرصه تهاجم و شبیخون فرهنگی و جنگ نرم علیه آرمانهای بلند انقلاب و نظام اسلامی و نقش کلیدی که مطبوعات در این بین برعهده دارند، بارها در جامعه منتشر شده است، اما متاسفانه هنوز برنامه جامعی برای توسعه فرهنگی به عنوان یک هدف تعریف شده، مدون نشده و اگر برنامه ای در این راستا صورت می گیرد بیشتر یک «اتفاق» آن هم مقطعی و به شکلی تزیینی است.
چندین سال گذشته و هنوز نقشه جامع فرهنگی کشور از آب و گل درنیامده است. با وجود اذعان همه مسئولان فرهنگی و رسانه ای کشور به اهمیت نقش و کارکرد مطبوعات و رسانه ها، متاسفانه درباره ارائه نقشه جامع رسانه ای کشور مرتب امروز و فردا می شود.
در این میان نیز نباید از شیطنت هایی که برخی مطبوعات علیه نظام و فعالیت های دولت اصولگرا می کنند، به راحتی عبور کرد. شاید امروز اطلاق «پایگاه دشمن» به برخی از سایتهای معاند با نظام و انقلاب که متاسفانه بعضا نام و رنگ و لعاب فریبنده هم دارند، دقیق تر باشد. امروز بیش از 6 هزار سایت اینترنتی علیه مبانی انقلاب و ارکان نظام در حال شایعه سازی و سمپاشی هستند، آیا نباید طی سالهای اخیر به سامان رساندن و تدوین نظام جامع رسانه ای کشور به عنوان یکی از اولویت های فوری و ضروری برای متولیان امر شناخته می شد؟!
در عرصه مطبوعات هم همین طور. اگر امروز برخی از نشریات و روزنامه هایی که وابستگی آنان به جریان فتنه و اصلاح طلبان فتنه جو اظهرمن الشمس است، قدری سکوت کرده و لب به دندان گزیده اند، به معنای آن نیست که دیگر پایگاه دشمن نیستند. پایگاه دشمن گاه شرایط را مهیا می بیند و با تمام قوا به جنگ با حق برمی خیزد و گاه ترجیح می دهد خط آتش و حمله را به پایگاهی دیگر بسپارد. همان اتفاقی که امروز در فضای سایبر ایجاد شده و برخی سایت ها، سنگرهای کمین دشمن شده اند.
چرا باید در فضایی که قانون و یا نظارتی بر ایجاد این قبیل سایت ها وجود ندارد، آنها یک شبه و قارچ گونه سر از لاک دشمنی با انقلاب و مردم برآورند و سم مهلک بی اعتمادی به نظام را به بخشی از بدنه جامعه تزریق کنند. آنگاه عده ای رصد کنند و هیئتی نظارت و بعد بخواهند سایت متخلف را فیلتر کنند و بهانه ای بشود برای آنها که بر طبل سانسور و عدم آزادی بیان و... بکوبند؟! مضافا اینکه تعطیلی و یا فیلتر سایت های معاند اگرچه یکی از راه کارهای منطقی و پذیرفته شده در تمامی کشورهاست ولی، معلوم نیست از این طریق بتوان اثر سمی که به جامعه وارد کرده اند را به طور کامل از بین برد. فیلترینگ لازم است اما خاصیت بازدارندگی دارد و گاه نوشداروی پس از مرگ سهراب می شود! پیش از اینها باید قانونی مدون باشد و نظارتی موثر و مستمر که بصورت فعالیتی پیشگیرانه اساسا اجازه و امکان ظهور و بروز به معاندین ندهد.
آقا از سفر قم برگشته اند، اما هنوز حال و هوا و طعم شیرین استقبال بی نظیر و حضور چشمگیر مردم این دیار و عاشقان انقلاب و رهبری در روح و کام دل ملت ایران تازه است. مردم خود بهترین پاسخ را به سمپاشی پایگاههای دشمن می دهند.
مردم بارها و بارها وفاداری و جانبازی خود را برای تحقق آرمانهای امام و رهبری و اهداف والای نظام و انقلاب نشان داده اند، اما بدانیم این، نه باعث کوتاهی دشمن از دسیسه های نو و طرحهای جدید می شود و نه رافع مسئولیت متولیان فرهنگی کشور در این باره می گردد.


نوشته شده در سه شنبه 89/8/11ساعت 11:31 صبح توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak