سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

اظهارات آشفته مقامات روسی به ویژه وزیر خارجه این کشور در زمینه علت تعلل در اجرای قرارداد فروش موشک های اس-300 باعث زیر سؤال رفتن اعتبار این کشور در محافل سیاسی و رسانه ای جهان شده است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه ادعا کرد: تحویل موشک های اس-300 به ایران مشمول تحریم های مندرج در قطعنامه 1929 می شود و این مورد، موردی فورس ماژور (اضطراری) است.
وی افزود: تحویل ندادن این موشک ها، تحریم یکجانبه علیه ایران نیست بلکه دستور مدودف در راستای اجرای قطعنامه شورای امنیت است که فروش فناوری مربوط به موشک بالستیک به ایران را ممنوع می کند.
برخلاف ادعای تازه لاوروف، دولت ها از فروش موشک های دوربرد «تهاجمی» منع شده اند و موشک های اس-300، سامانه دفاع ضدهوایی ذاتاً موشک دفاعی در برابر حملات هوایی و موشکی است. قرارداد 800 میلیون دلاری فروش این موشک ها به ایران در سال 2005 امضا شد و روس ها طبق تعهد باید 7 ماه پیش به تعهد خود عمل می کردند.
اظهارات بی پایه وزیر خارجه روسیه در حالی است که وی چندی پیش برخلاف سخنان اخیر تصریح کرده بود: تحریم های مندرج در قطعنامه 1929، فروش موشک های اس-300 را منع نمی کند و این سیستم صرفاً جنبه دفاعی دارد در حالی که قطعنامه متوجه موشک های تهاجمی است.
درست به همین دلیل هم بود که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا موضع قبلی روسیه را مبنی بر اینکه قطعنامه شامل موشک های مذکور نمی شود، تایید کرده و گفته بود ما از خویشتنداری روسیه در عدم تحویل موشک ها به ایران تشکر می کنیم.
برخی محافل معتقدند دولت روسیه به قیمت بدنام و بی اعتبار کردن خود می کوشد امتیازاتی از آمریکا بگیرد اما طیفی دیگر از تحلیل گران معتقدند رفتار غیرقانونی و پیمان شکنانه روسیه بیش از آن که متأثر از فرصت طلبی و طمع آنها باشد، ناشی از انفعال و ضعف و ترس از فشارهای آمریکاست. اما علت هر چه باشد قطعاً در نتیجه نقض تعهدات- غیرقابل اعتماد معرفی کردن روسیه در افکار عمومی جهان- تفاوتی ایجاد نمی کند.
روس ها در ماجرای راه اندازی نیروگاه بوشهر و تزریق سوخت به آن نیز سال ها تعلل کردند اما سرانجام برخلاف میل آمریکا مجبور به انجام این کار شدند. این اقدام روس ها ایران را مجاب کرد که در مبادله سوخت اتمی و تولید سوخت 20 درصدی منتظر و معطل بیگانگان و از جمله روسها نماند و خود رأساً به غنی سازی پیشرفته و تولید سوخت 20درصدی مورد نیاز رآکتور تهران بپردازد که خسارتی استراتژیک هم برای آمریکا و هم روسیه ای بود که در پی سود و تجارت اقتصادی می گشت. ایران هم اکنون حدود 25کیلوگرم سوخت 20درصد تولید کرده است.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که این وزارتخانه به دنبال مشاهده برخی بدقولی ها، رأساً پروژه تولید موشک های اس-300 را در دستور کار قرار داده است. حالا باید دید روس ها قبل از اینکه روسیاهی این ماجرا را هم به جان بخرند و با سورپرایز تولید موشک های یاد شده در ایران مواجه شوند، به جبران اشتباه خود می پردازند یا منتظر می مانند تا روسیاهی موشک های اس-300 هم برای آنها بماند.


نوشته شده در جمعه 89/7/9ساعت 2:32 عصر توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak