سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

دردسر جدید تل آویو
سخنان اخیر آقای سیدحسن نصرالله درباره نقش رژیم صهیونیستی در ترور رفیق حریری هنوز به پایان نرسیده بود که واکنش رسانه ای و رسمی تل آویو آغاز شد. پیش از این صهیونیست ها از کنار متهم شدن به انجام عملیات ترور علیه نخست وزیر فقید لبنان گذشته بودند و به سخنان سید پاسخ نمی دادند. پاسخ سریع- و قبل از اتمام مصاحبه سید- نشان داد که اسناد و دلایل ارائه شده توسط دبیرکل حزب الله، معادله تبلیغات روانی را به ضرر اسرائیل دگرگون کرده است.
اسنادی که سیدحسن نصرالله درباره نقش رژیم تل آویو در این ترور ارائه کرد همه اسنادی نبود که حزب الله در اختیار داشت بلکه بطور قطع اسناد مهم دیگری هم درخصوص ترور حریری در اختیار دارد که سید هم به آن اشاره کرد. اسناد، دلایل و مستندات ارائه شده در مصاحبه روز دوشنبه برای رفع هر نوع تردید درباره نقش اطلاعاتی و عملیاتی رژیم صهیونیستی در این ترور کفایت می کند و هیچ نیازی به ارائه اسناد جدید نیست اما سیدحسن نصرالله در چنین مواقعی، اسناد دیگری را نگه می دارد تا اگر رژیم صهیونیستی قدم در راه انکار حقیقت گذاشت، آنان را نیز - هرچند معونه هایی هم برای حزب الله دارد- بر ملا نماید و ضربات جدیدی به دشمن وارد کند. اسرائیلی ها با روش سیدحسن نصرالله آشنا هستند او در صحنه عملیات نظامی هم بعضی از موقعیت های دشمن را به گروگان می گیرد تا دامنه عمل دشمن را محدود نماید. سید با همین تاکتیک - و با گروگان گرفتن تل آویو - در جنگ 33 روزه پایتخت و بخش شمالی لبنان را از دایره عملیاتی ارتش اسرائیل دور نگه داشت. بعنوان مثال سید در افشاگری روز دوشنبه خود دایره رابطان لبنانی رژیم صهیونیستی را در حد 15 جاسوس محدود نگه داشت و از نقش احزابی نظیر «قوات لبنانی سمیر جعجع» و «حزب کتائب جمیل» سخنی به میان نیاورد و نیز از برنامه ریزی اسرائیل برای ترور رهبران مسیحی حرفی نزد.
سخنان سیدحسن نصرالله و ارائه اسناد عجیب که حیرت فراوانی را برانگیخت، نشان از توان بالای اطلاعاتی و پیچیده بودن حزب الله داشت. حزب الله با رصد دقیق پروازهای شناسایی اسرائیل و تجزیه و تحلیل دقیق اهداف این پروازها و نیز با شناسایی جاسوسان با سابقه اسرائیل در لبنان و باز کردن زبان های بسته این جاسوسان و از همه مهمتر رسوخ در سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در درون سرزمین های اشغالی فلسطین، توانست پیچیده ترین شبکه عملیاتی را شناسایی و با آن مقابله نماید. اظهارات سیدحسن نصرالله نشان داد که حزب الله نسبت به سرویس های امنیتی کشورهای همجوار از برتری محسوسی برخوردار است به گونه ای که می تواند در شرایط پیچیده به کمک آنان بیاید.
زمان انتخاب شده توسط سید برای افشای اطلاعات ذی قیمت حزب الله درباره دشمن نیز جالب بود. سیدحسن نصرالله روز سه شنبه هفته قبل نیز سخنرانی مهمی داشت و از آن روز وعده داد که در روز دوشنبه نکات مهمی را از نقش اسرائیل در ترور حریری بیان خواهد کرد. او در روز سه شنبه گفت هر چند افشای اطلاعات حساس زیان هایی را برای حزب الله به همراه دارد ولی او برای کمک به روشن شدن حقیقت و رفع هرگونه ابهام از اذهان لبنانی ها این زیان را می پذیرد. واقعیت این است که تاکنون کمتر کسی می دانست که حزب الله از چه تاکتیک ها و تکنیک هایی برای جمع آوری اطلاعات از دشمن استفاده می کند، همه کم و بیش می دانستند که توانایی اطلاعاتی و بخصوص تجزیه و تحلیل اطلاعات حزب الله قابل ملاحظه است. اظهارات روز دوشنبه سید نشان داد که توانایی اطلاعاتی حزب الله از آنچه تصور می کرده اند بسیار فراتر می باشد.
اظهارات سیدحسن نصرالله فضای داخلی لبنان را کاملاً دگرگون کرد و ابر اتهام را از درون جامعه لبنان به درون رژیم صهیونیستی منتقل نمود، این در حالی است که صهیونیست ها ، غربی ها و نیروهای وابسته به حریری، جعجع و جمیل طی 5 سال گذشته تلاش زیادی کردند تا در اذهان مردم لبنان، حزب الله حداقل بعنوان یکی از شرکای قطعی در قتل حریری مطرح باشد و این اواخر تبلیغات سیاسی، حزب الله را از حالت شریک به حالت عامل اصلی ترور حریری جلوه گر کرده بود. سخنان نصرالله کاملاً این فضا را دگرگون کرد تا جایی که ولید جنبلاط رهبرحزب دروزی ها با صراحت اعلام کرد که اسناد نصرالله باید محور صدور حکم در دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور حریری باشد. سکوت جریان المستقبل بعد از سخنان نصرالله هم نشان داد که سخنان سید فضای لبنان را دگرگون کرده است.
ترور رفیق حریری در بهمن 84 اتفاق افتاد و قرار بود جنگ اسرائیل علیه حزب الله در اواخر شهریور ماه 85 به راه بیفتد که با ابتکار عمل حزب الله این جنگ در روز 21 تیر 85 شروع شد. بنای جبهه غربی- صهیونیستی این بود که با لکه دار کردن چهره حزب الله و تضعیف شدید موقعیت داخلی آن، راه را برای حذف نهایی آن از طریق عملیات نظامی اسرائیل هموار کنند و لذا می توان گفت ترور حریری مقدمه جنگ افروزی اسرائیل علیه لبنان بود. در آن مقطع دیداری میان سیدحسن نصرالله و سعدالدین حریری واقع می شود. سعد به سید می گوید اسنادی وجود دارد که از دست داشتن عناصری از حزب الله در ترور پدرم خبر می دهد من از رابطه شما با پدرم خبر دارم و می دانم که شما هیچ نقش و خبری از ماجرا نداشته اید و لذا ما این افراد را متمرد دانسته و خود از پاکدستی حزب الله و شخص شما در این ماجرا دفاع می کنیم. در آن مقطع سید بوی توطئه را می شنود و به حریری می گوید ما در حزب الله نیروی متمرد نداریم و هیچ کس بدون اجازه دبیرکل هیچ کاری نمی کند از این رو من اجازه نمی دهم که توطئه علیه نیروهای جان برکف مقاومت شکل بگیرد. در آن مقطع تدارک کنندگان دادگاه بین المللی از اتهام صریح به حزب الله خودداری کردند و اعلام کردند که بررسی های اولیه از نقش احتمالی سوریه، گروه های سلفی- القاعده و...- مافیای بین المللی و بعضی از عناصر حزب الله خبر می دهند اما در ادامه به پررنگ کردن نقش سوریه مشغول شدند تا اینکه در این فضا حزب الله پیش دستی کرد و در یک عملیات محدود نظامی به یک یگان صهیونیستی حمله کرد تعدادی از آنان را کشت و جسد دو نفر از آنان را به درون لبنان منتقل کرد. دادگاه مدتی را به سکوت گذراند ولی بعد از مدتی به طرح نقش سلفی های فلسطینی- ساکن اردوگاه نهرالبارد- روی آوردند و بعد از سرکوب مبارزان این اردوگاه بار دیگر دادگاه سکوت کرد و اینک در دوره جدید و بعد از به بن بست رسیدن همه اقدامات علیه حزب الله، دادگاه بین المللی با اشاره آمریکایی ها و کارگردانی صهیونیست ها بازسازی شده و انگشت اشاره را به سمت حزب الله نشانه رفته است.
سیدحسن نصرالله در مصاحبه مطبوعاتی روز دوشنبه نه تنها این توطئه را خنثی کرد بلکه انگشت را به سمت عامل واقعی ترور حریری نشانه رفت و چیزی اتفاق افتاد که طراحان دادگاه حریری هیچگاه به آن نیاندیشیده بودند. حالا این رژیم صهیونیستی است که باید پاسخ بدهد که این اسناد و دلایل چه می گویند. سخنان نصرالله در این مصاحبه بلافاصله توسط اسرائیلی ها بررسی شد و حتی اولین واکنش های رسمی و رسانه ای اسرائیل زمانی پدیدار شد که هنوز نصرالله میز مصاحبه را ترک نکرده بود!
قبل از سخنان دوشنبه و سه شنبه نصرالله، اتفاق مهمی در بیروت افتاده بود. سفر ملک عبدالله مشکل گروه حریری در تعقیب توطئه علیه مقاومت را برطرف نکرد و برآیند نهایی نشست چند ساعته بیروت افزایش اقتدار حزب الله بود. در جریان آن سفر ملک عبدالله بعد از شنیدن سخنان سید، سلیمان و اسد به حریری گفته بود که باید بین رها کردن پرونده اتهام علیه حزب الله و درگیری با حزب الله یکی را برگزیند. در واقع عبدالله هم متقاعد شده بود که چاره ای جز رها کردن اتهامات اسرائیلی به حزب الله ندارد. مصاحبه دوشنبه دبیرکل حزب الله نشان داد که از نقطه ای که جریان اسرائیلی پرونده ترور حریری را زمین گذاشته است، حزب الله از همان نقطه برمی دارد و به بازخوانی واقعی نقش ها روی می آورد یعنی حالا تازه پرونده ترور حریری گشوده شده و اسرائیل متهم اصلی و مجرم قطعی آن است. همین جاست که رسانه های اسرائیلی در روز سه شنبه متفق القول بودند که: «دردسر جدیدی برای اسرائیل آغاز شده است.»


نوشته شده در جمعه 89/5/22ساعت 9:40 عصر توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak