سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

اظهارات فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو و ائتلاف در افغانستان که به برکناری وی از سوی اوباما منجر شد، از عمق استیصال اشغالگران خبر می دهد.
ژنرال استنلی مک کریستال که از جنگجویان پرآوازه آمریکایی در عراق و افغانستان به شمار می رود، به خبرنگار مجله رولینگ استون گفته بود: ترسوها در کاخ سفید نشسته اند. کار ایکنبری سفیر آمریکا در کابل به من خیانت کرد. برخی مقامات کاخ سفید نظیر جو بایدن معاون رئیس جمهور دلقک و حیوان هایی زخم خورده هستند. بحران افغانستان را با فرمول های غربی نمی شود حل کرد. اوباما اصلاً مرا نمی شناخت و از بحران افغانستان سر در نمی آورد، برخورد او با من در ملاقات دلسردکننده بود.
روزنامه لس آنجلس تایمز درباره گزارش مجله آمریکایی نوشت: مایکل هستینگز گزارشگر مجله رولینگ استون برای دقت در گزارشش وقت طولانی را در کنار ژنرال مک کریستال در افغانستان گذراند و به مسائلی دست پیدا کرد که تعداد انگشت شماری از روزنامه نگاران حرفه ای قادر به دستیابی به آن هستند. اما مقاله هستینگز نهایتاً باعث استعفای اجباری و استعفای ژنرال 4ستاره استنلی مک کریستال شد. هستینگز نویسنده مقاله « ژنرال یاغی» گفت من هرگز تصور نمی کردم ژنرال مک کریستال را اخراج کنند و او شغلش را از دست بدهد. مقاله هستینگز لحظاتی را نشان می دهد که ژنرال و فرماندهان ارتش او به تمسخر و انتقاد شدید از مقامات کاخ سفید می پردازند. این مقاله باعث بروز چنان عکس العمل های شدیدی در جوامع مختلف ایالات متحده شد که در نتیجه آن باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، راهی جز اخراج ژنرال استنلی مک کریستال نداشت.
انتشار این گزارش تحلیلی از صحنه جنگ افغانستان آن قدر برای سران کاخ سفید گران آمد که باعث اخراج ژنرال پرسابقه و جایگزینی او با ژنرال پترائوس شد. رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت ژنرال مک کریستال اشتباه بزرگی را مرتکب شده و باراک اوباما از اقدام او عصبانی است، اگر شما اوباما را می دیدید این عصبانیت را متوجه می شدید.
این در حالی بود که اوباما در مصاحبه خود پس از برکناری مک کریستال مدعی شد «این برکناری از روی عصبانیت نبود و من با تاسف زیاد تصمیم به جایگزینی ژنرال مک کریستال گرفتم. او در اعمال برخی استانداردها ناکام ماند». این سخنان شاید تلاشی بود برای توجیه سخنان مک کریستال که گفته بود پاسخ های اوباما به پیشنهادهای من لحظه ای دردناک بود.
رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز که مسئولیت افتضاح اخیر متوجه اوست، به خبرنگاران گفت: من مقاله رولینگ استون را با نگرانی خواندم. ژنرال مک کریستال اشتباه جدی و بزرگی را مرتکب شده است. او از من و دیگرانی که از آنها نام برده عذرخواهی کرد.
برخی رسانه های غربی نظیر بی بی سی انگلیس، برای کتمان عمق فاجعه ای که ژنرال مک کریستال در افغانستان درگیر آن بوده مدعی شدند مک کریستال به دروازه خود گل زده است. گفتنی است اوباما از سوی افکارعمومی آمریکا به شدت تحت فشار شدید است و طی یک سال گذشته به واسطه اقدامات تبلیغاتی تلاش کرده تا اوضاع بحرانی دولت خود در این عرصه ها را روبه بهبود نشان دهد و از این جهت گل ژنرال مک کریستال به دروازه اوباما شاید بدترین گلی باشد که فرماندهان ارشد نظامی در بحبوحه یک جنگ به دروازه کاخ سفید زده باشند.


نوشته شده در یکشنبه 89/4/6ساعت 5:7 عصر توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak