سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

محافل سیاسی و رسانه ای آمریکا به طور جدی نسبت به کارآمدی سیاست مهار و انزوای ایران ابراز تردید می کنند.
روزنامه هافینگتون پست در گزارشی با مرور «شکست رویکردهای ضد ایرانی آمریکا» نوشت: جمهوری اسلامی موفق شده با راهبردهای خود سیاست های ایالات متحده را عقب براند. با وجود رویکرد آمریکا مبنی بر فشار بیشتر، ایران با تدابیر خود اقدامات غرب را خنثی کرده و با قاطعیت در برابر تهدیدها مقاومت می کند. ایرانی ها با وجود تحریم ها، صادرات خود را به کشورهای مورد نظر انجام می دهند، حال آن که آمریکا از این کشورها توقع دیگری دارد.
این روزنامه همچنین نوشت: مسئله بسیار مهم دیگر کمربند ائتلافی است که ایران ایجاد کرده و شامل سوریه، حزب الله و ترکیه می باشد. ترکیه از اعضای ناتو هم اکنون متحد ایران است و همراه با این کشور مخالف آمریکاست و در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه واشنگتن رای داد و اجازه نمی دهد از پایگاه های ناتو مستقر در خاک این کشور در حملات تعرضی علیه ایران استفاده شود.
هافینگتون پست افزایش غنی سازی اورانیوم از سوی ایران را به عنوان دیگر شکست راهبرد آمریکا علیه ایران عنوان می دارد و می نویسد: برخلاف ادعای واشنگتن، ایران سرعت برنامه های هسته ای اش را افزایش داده است و نسبت به تهدیدات نظامی واشنگتن و هزینه هایی که باید آمریکا بابت آن پرداخت کند هشدارهای لازم را داده است.
این روزنامه در پایان می نویسد: ایران در گفتار و کردار و عرض اندام، به شیوه از کار انداختن راهبردهای ایالات متحده ادامه داده و به جای این که متوقف شود، در حال بازدارندگی آمریکا می باشد.
از سوی دیگر کلیفورد دی می از عناصر تندرو و نومحافظه کار آمریکایی که ریاست بنیاد دفاع از دموکراسی را برعهده دارد، در تحلیلی اعلام کرد «سیاست بازدارندگی، روی ایرانی ها جواب نمی دهد».
وی در این تحلیل که در نشریه ونچورا کانتی استار منتشر شد، نوشت: جمهوری اسلامی از زمان آیت الله خمینی معتقد است با شیطان بزرگ باید مقابله کرد و بالاخره به شکست کشاند، بنابراین مذاکره و تسلیم معنا ندارد. اکنون نه سیاست بوش و نه سیاست اوباما در قبال ایران موفق نشده است.
وی می نویسد: سیاست بازدارندگی که خیلی ها خود را صاحب نظر آن می دانند، نه تنها شکست خواهد خورد بلکه عواقب بدی هم خواهد داشت. بازدارندگی همان سیاستی است که زمانی در قبال شوروی انجام دادیم، یعنی به کارگیری ابزارهای دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی برای این که شوروی را در همان مرزهایش نگه داریم. نیروهای ما در اروپا و آسیا باقی ماندند و به صورت غیرمستقیم و با واسطه به جنگ دو کره و ویتنام ادامه دادند و بعد هم از شورشیان افغانستان علیه شوروی حمایت کردیم.
این چهره نومحافظه کار تاکید می کند: این سیاست درقبال کمونیست های شوروی موثر بود چون آنها به خدا اعتقاد نداشتند و در نتیجه به مرگ هم تمایلی نداشتند. اما در قبال مذهبی هایی که از مرگ نمی ترسند، این سیاست جوابگو نیست. محمد البلطاجی از اخوان المسلمین مصر که از سرنشینان کشتی اعزامی کمک ها به غزه بود می گوید شهادت ما را به بهشت و آمرزش خداوند می رساند. مشابه این را خمینی هم گفته بود. او می گفت ما خداپرستیم و اسلام باید به همه کشورها برود. با چنین دیدگاهی نمی توان مذاکره کرد و پیروز شد. به کار گرفتن سیاست بازدارندگی نه تنها تقویت کننده امنیت آمریکا نیست بلکه شکست هم می خورد و عواقب وخیمی برای ما خواهد داشت.


نوشته شده در جمعه 89/4/4ساعت 9:7 صبح توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak