سفارش تبلیغ
صبا ویژن























امور سیاسی پایگاه بسیج شهدای محراب

زندانیان بگرام

 

 

پایگاه اطلاع رسانی جنبش بین المللی عدالت جهانی مالزی در گزارشی از شکنجه زندانیان در زندان بگرام افغانستان توسط نظامیان آمریکایی، از آن به عنوان گوانتانامو 2 و رسوایی جدید برای آمریکا یاده کرده که مورد فراموشی افکار عمومی واقع شده است.

 

به گزارش روز شنبه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این جنبش، رئیس جمهوری آمریکا در حالی برای تلطیف وجهه این کشور از بسته شدن زندان گونتانامو خبر داد که این کشور در دیگر کشورهای جهان زندان هایی مشابه و چه بسا بدتر از آن دایر کرده که همچنان نیز دایر است.
بنا به این گزارش، زندان بگرام در افغانستان که در سال 2002 ساخته شد، از جمله این زندان ها است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می توان از آن به عنوان گوانتانامو 2 یاد کرد.
جنبش عدالت جهانی در ادامه افزود: تینا فوستر، یک کارشناس و حقوقدان آمریکایی در این زمینه می گوید که زندان بگرام یک زندان فراموش شده از اذهان عمومی است که می توان آن را گوانتانامو 2 نامید.
این زندان از همان ابتدا شکنجه گاه بوده و در آن مواردی چون تجاوز، گرسنگی دادن، نگهداشتن در شرایط بسیار سرد عادی بوده و به همین دلیل به مراتب بدتر از گوانتانامو است.
به گفته این مدافع حقوق بشر که هم از گوانتانامو و هم از زندان بگرام بازدید کرده، در بگرام به زندانیان به هیچ عنوان اجازه گشت و گذار در محوطه بیرونی داده نمی شود و زندانیان یکسره مجبورند بر روی حصیرهای خشک به طور ردیفی در حالت نشسته سر کنند. قفسه زندانیان بسیار کوچک و به "قفس میمون" در باغ وحش شبیه است. وی تاکید کرد: گوانتانامو در برابر زندان بگرام چون یک هتل بسیار شکیل بود.
این گزارش در ادامه با اشاره به خاطرات ریموند آذر، از جمله زندانیان آزاد شده از بگرام افزود: در زندان بگرام بیش از 600 زندانی نگهداری می شوند در حالی که که هیچ اتهامی تاکنون علیه آنان اثبات نشده است.
این زندان از دو ساختمان اصلی تشکیل شده که هر کدام دارای چندین محل برای نگهداری زندانیان است و هر محل ظرفیت 25 تا 30 زندانی را دارد و کل ظرفیت این زندان نیز حدود 1000 نفر است.
این گزارش افزود: بر خلاف زندان گوانتانامو ، زندان بگرام در مرکز یک منطقه جنگی در نزدیکی شمال کابل ساخته شده اما زندانیان آن تنها شامل زندانیان افغان نمی شود، بلکه بسیاری از مظنونان از دیگر کشورها نیز که به بهانه تروریسم بازداشت شده اند در این زندان نگهداری می شوند.
این گزارش در ادامه با اشاره به موارد بسیاری از انواع شکنجه، تجاوز و سوء استفاده از زندانیان در این زندان نوشت : تاکنون اگر چه به هیچ یک از روزنامه نگاران و گزارشگران مدافع حقوق بشر اجازه بازرسی از این زندان داده نشده است ، اما بر اساس گزارش های فاش شده از پنتاگون تاکنون دستکم دو نفر بر اثر شکنجه و تجاوز در این زندان جان خود را از دست داده اند.

 


نوشته شده در شنبه 88/10/5ساعت 8:25 عصر توسط بهنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak